Jarní kytičky – předškoláci

Tento týden máme téma:  „Jarní kytičky“

V zahrádkách už určitě někomu kvetou sněženky, lezou ven krokusky, listy tulipánů, modřenců a petrklíče a jiné jarní kytičky  – nebo aspoň v květináči ze zahradnictví 🙂

Přečtěte si pohádku z příběhů z naší zahrádky –  „ Jak se zahrádka probudila ze zimního spánku“

SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ
Říkáte si, že vaše dítě slyší dobře? Ano, pokud nemáme dítě se sluchovým postižením, slyší dobře naše slova, aniž by si zpočátku uvědomovalo, že se skládají z hlásek.

Schopnost vnímat hlásky ve slově se vyvíjí obvykle až kolem 6. roku, ale pro nástup do školy je velmi, velmi podstatná. Bez ní totiž dítě nemůže začít psát ani číst, i když třeba už zná všechna písmena.

Dítě, kterému tato schopnost „nenaskočí“, totiž přečte písmena, ale nespojí je do slov a textu tudíž nerozumí.

S předškoláčkem zkoušejte :
– hledat nejprve první hlásku ve slově a pak i další
– rozlišovat podobná slova nebo slabiky
– hledat rýmy – získávají cit pro jazyk
– vytleskávat slova na slabiky – rytmizace slov

– trénovat si zapamatování řady slov nebo vět
– hledání rýmů, čímž dítě získává cit pro jazyk

– rozeznávání měkkých a tvrdých slabik, což propojujeme s haptickou zkušeností  – kdy si vezmeme na pomoc do jedné ruky měkkou houbičku a do druhé ruky tvrdý balonek, kostku cokoli co nejde zmáčknout. Tento způsob pak může pomoci i ve škole ( při rozeznávání měkkých a tvrdých souhlásek) 🙂

– určování stejně znějících hlásek na začátku slova
– a na druhou stranu zase určování koncové hlásky.

To vše můžete zkoušet jak doma třeba u her, povídání i na procházkách venku 🙂

Jistě bude překvapeni, kolik z tohoto děti znají a umí, ve školce při každé příležitosti, vymýšlíme slova a vytleskáváme a počítáme, poznáváme na jaké písmeno slovo začíná, na jaké končí nám ještě moc nešlo, ale to vůbec nevadí 🙂

Jsou to velké šikulky 🙂

Kytičky na vodě

  • na papír do tiskárny ( s jiným by se pokus nepovedl) si děti nakreslí kytičky, pak si je vykreslí pastelkami a pěkně  vystřihnou ( malým dětem pomohou třeba starší děti), až je vystřiženo, skládáme po jednom směru okvětní lístky kytiček POZOR to je důležité dodržet směr :-).
  • napustíme lavor (větší misku), umyvadlo s trochou vody a položíme kytičky na vodu – skládáním nahoru. A počkáme co se stane :-))

Kytička se postupně bude rozvíjet. Pokus můžete vyzkoušet i venku, třeba na procházce k rybníku.

 Hry na ven – vnímání 

NAJDI

– sedmikrásku, tulipán, narcisku

– pupen

– hnízdo

– kvetoucí strom

– žížalu

DOTKNI SE

– kůry stromu

– trávy

– kočičí, psí srsti

– květu tulipánu, fialky aj.

– kamene

POSLOUCHEJ

– zpěv ptáčků

– tekoucí vodu – potok, řeka nebo z kohoutku 🙂  ( třeba jaký rozdíl je mezi )

– mňoukání koťat

– rostoucí strom 🙂

určitě vás napadnou i jiné skvělé nápady 🙂

Rozpočíadlo

U potoka roste kvítí,

říkají mu petrklíč,

na koho to slovo padne,

ten musí jít z kola pryč

–  hrajeme si na rytmus, ukazování, vytleskávání, na koho ukážu poskočí atd.

Přeji všem hezké a hlavně klidné dny 🙂 Lenka

Dokresli polovinu obrázku –

Jaro -kyti

Jaro je když – přiřazování obrázků

Vykreslovačka – Jaro

Jarní básnička s ukazováním

Pohádka

Cvičení